fbpx

Businessplan opstellen: gratis template

animationanimationanimation

Jouw businessplan of ondernemersplan is de fundering van jouw business. Een goed businessplan leidt je door elke fase van het opstarten en beheren van je bedrijf. Daarnaast gebruik je een ondernemersplan als stappenplan voor het structureren, uitvoeren en laten groeien van jouw (nieuw) bedrijf. Een businessplan zorgt ervoor dat je regelmatig je bedrijf in vraag gaat stellen en de belangrijkste elementen ervan.

Daarbovenop kan een businessplan helpen om financiering te krijgen mocht je zelf niet over voldoende middelen beschikken. Beleggers en/of banken willen zeker zijn dat ze rendement op hun investering krijgen en dat het bedrijf waarin ze investeren goed gemanaged wordt. Jouw ondernemersplan zal dus een tool zijn om mensen te overtuigen om samen te werken met jou, of te investeren in jouw bedrijf.

Maak gebruik van de gratis template van Whizzkidz om snel en efficiënt een businessplan op te stellen, zonder jezelf verloren te laten lopen in details.

Sample Code

Wat is een businessplan?

In zijn meest eenvoudige vorm is een businessplan een gids voor jouw bedrijf. Het beschrijft jouw “reason to exist”, de doelen van je bedrijf, hoe je die doelen wilt bereiken, hoe jij jouw bedrijf ziet evolueren en welke stappen je dan moet ondernemen.

Is een ondernemingsplan verplicht?

Een businessplan uitschrijven is niet verplicht, maar wel aangewezen. Wanneer je bezig bent met je ondernemingsplan sta je stil bij alle aspecten van je bedrijf, en dat kan soms tot nieuwe inzichten leiden waar je voordien niet bij stilgestaan had. Wij bij Whizzkidz hadden ook een droom, maar zonder businessplan hadden we waarschijnlijk nooit stilgestaan bij de punten en de komma’s die net het verschil maken. Bovendien heeft het ons geholpen om bepaalde “verrassingen" te counteren voor deze zich voordeden. 

Daarnaast is een ondernemingsplan een handige tool wanneer je op zoek gaat naar investeerders. Wil je een kledingzaak openen, een productiebedrijf opstarten, een kapsalon, … daar komen de nodige investeringen bij kijken. Niet iedereen beschikt over dergelijke budgetten, en dan is het aangeraden om naar de bank te stappen of naar investeerders. Die gaan echter niet zomaar geld geven. Als je kan aantonen dat je goed nagedacht hebt over jouw business, bewust bent van de valkuilen, weet waar jouw markt zich bevindt, … dan is de kans groot dat ze sneller gaan meestappen in jouw verhaal.

img

Hoe een businessplan opstellen?

We are fully aware… Een ondernemingsplan opstellen is geen makkie. Wat staat er in een ondernemingsplan? In welke volgorde moet je zaken plaatsen. Wat moet je vermelden en wat best niet. Hoe lang moet een ondernemingsplan zijn? Al die vragen hebben wij ons ook gesteld 7 jaar geleden. Ondertussen hebben we de nodige ervaring opgedaan met onze klanten en hebben we ook een voorbeeld uitgewerkt die hier voor het graaien ligt. Want he, wij zijn fan van ondernemers! Download onze gratis ondernemersplan template en laat je nieuw businessplan bloeien.

Een bedrijfsplan maak je niet voor je leven

Wat bedoelen we daarmee? Het is niet omdat je reeds opgestart bent dat je geen ondernemingsplan nodig hebt of dat je er niet meer aan moet werken. Een ondernemingsplan is iets dat blijft evolueren. Wij schaven de onze bij telkens er zich een belangrijke mijlpaal heeft voorgedaan in ons bedrijf, bij het lanceren van een nieuw product (we hebben er ook geen duizend natuurlijk), … en als het eventjes geleden is dat een dergelijk iets zich heeft voorgedaan… dan proberen we toch eens om de 3 maanden een kijkje te nemen naar ons businessplan. Ook al moet er niets aangepast worden, het is goed om jezelf er eens aan te herinneren waarom je doet wat je doet.

Sample Code

Hoe vaak zou je jouw businessplan moeten updaten?

Het belangrijkste element van bedrijfsplanning is in alle gevallen het beoordelingsschema – stel specifieke tijdstippen in om uw voortgang naar uw doelen te beoordelen. Dat is zo simpel als “de derde donderdag van elke maand" om een voor de hand liggend voorbeeld te noemen

Het is met name het moment om uw voortgang op mijlpalen te beoordelen en uw werkelijke gegevens te vergelijken met uw financiële projecties. Een echt businessplan is altijd verkeerd – vandaar de regelmatige beoordeling en herzieningen – en nooit gedaan, omdat het proces van beoordeling en herziening van vitaal belang is.

Wie heeft een businessplan nodig?

Als je van plan bent om af en toe bij te klussen om jouw inkomen te spijzen, dan hoef je geen businessplan op te stellen. Maar als u een grotere inspanning wilt leveren die waarschijnlijk een aanzienlijke hoeveelheid tijd, geld en middelen zal verbruiken, dan heeft u een businessplan nodig.

Als je echt serieus bent over jouw bedrijf, dan is planning een kritische succesfactor voor het slagen van jouw bedrijf.

Helaas denken veel mensen alleen aan bedrijfsplannen voor het starten van een nieuw bedrijf of het aanvragen van zakelijke leningen. Maar bedrijfsplannen zijn ook van vitaal belang voor het runnen van een bedrijf – strategische planning – of het nu nieuwe leningen of nieuwe investeringen nodig heeft. Bestaande bedrijven moeten businessplannen hebben die zij onderhouden en bijwerken naarmate de marktomstandigheden veranderen en zich nieuwe kansen voordoen.

Elk bedrijf heeft langetermijn- en kortetermijndoelen, verkoopdoelen en kostenbudgetten – een businessplan omvat al die dingen en is net zo nuttig voor een startup die fondsen probeert te werven als voor een 10-jarig bedrijf dat willen groeien.

1. Startups

Het meest klassieke scenario voor bedrijfsplanning is voor een startup, waarbij het plan de oprichters helpt onzekerheid op te splitsen in zinvolle stukken, zoals de verkoopprojectie, het uitgavenbudget, mijlpalen en taken.

De behoefte wordt duidelijk zodra u beseft dat u niet weet hoeveel geld u nodig heeft en wanneer u het nodig heeft, zonder de verwachte verkoop, kosten, uitgaven en timing van betalingen op te stellen. En dat is voor alle startups, of ze nu investeerders, banken of vrienden en familie moeten overtuigen om van hun geld te scheiden en de nieuwe onderneming te financieren.

In dit geval is het bedrijfsplan erop gericht om uit te leggen wat het nieuwe bedrijf gaat doen, hoe het zijn doelen gaat bereiken en, belangrijker nog, waarom de oprichters de juiste mensen zijn om het werk te doen. Een startend businessplan geeft ook aan hoeveel geld er nodig is om het bedrijf van de grond te krijgen en door de eerste groeifasen die (hopelijk!) Tot winstgevendheid zullen leiden.

2. Bestaand bedrijf

Niet alle bedrijfsplannen zijn voor startups die het volgende grote ding lanceren. Bestaande bedrijven gebruiken bedrijfsplannen om het bedrijf strategisch te beheren en te sturen, niet alleen om veranderingen in hun markten aan te pakken en te profiteren van nieuwe kansen. Ze gebruiken een plan om de strategie te versterken, statistieken vast te stellen, verantwoordelijkheden en doelen te beheren, resultaten bij te houden en middelen te beheren en te plannen, waaronder kritische cashflow. En natuurlijk gebruiken ze een plan om het schema vast te stellen voor regelmatige herziening en herziening.

Bedrijfsplannen kunnen een cruciale groeimotor zijn voor bestaande bedrijven. Wist u dat bedrijven die plannen schrijven en deze gebruiken om hun bedrijf te beheren, 30 procent sneller groeien dan bedrijven die een “zetel van de broek" -benadering nemen? Een onderzoek door professor Andrew Burke, de oprichtende directeur van het Bettany Center for Entrepreneurial Performance and Economics aan de Cranfield School of Management, ontdekte precies dit.

Voor bestaande bedrijven kan een robuust proces voor bedrijfsplanning een concurrentievoordeel zijn dat leidt tot snellere groei en meer innovatie. In plaats van een statisch document worden bedrijfsplannen in bestaande bedrijven dynamische tools die worden gebruikt om groei te volgen en potentiële problemen op te sporen voordat ze het bedrijf laten ontsporen.